Mer om

Naprapati – Behandlingsystemet med basen i manuell medicin

Begreppet ”manuell medicin” syftar på att man till stor del förlitar sig på sina egna händer för att undersöka och behandla störningar i människans rörelseapparat. Naprapatens specialitet är att kombinera en hög kompetens inom ortopedisk medicin med en mycket god kunskap om rörelseorganens specifika funktion. Detta innebär en stor bredd såväl vad gäller teoretiska som praktiska kunskaper.

Naprapater använder sig främst av behandlingsmetoder som justeringstekniker, mobilisering, triggerpunktsbehandling och stretching. Vid vissa diagnoser behandlas framgångsrikt med annan terapi som ex Stötvåg, Laser, Elterapi och Dry needling. Stor vikt läggs vid rehabilitering, ergonomi och träning. Centralt i naprapatin är sambandet mellan god funktion i rörelseapparaten och besvärsfrihet.

En legitimerad naprapat har 4 års studier på högskolenivå. Därefter skall ett praktiktjänstgöringsår slutföras, med erfaren naprapat och läkare som handledare, innan legitimation beviljas av Socialstyrelsen.

Naprapati
Extra Text

Naprapati innefattar att förebyggande, utreda och behandla funktionsstörningar som ger upphov till värk och smärta i kroppen. Grunden i behandlingen är att finna orsaken till besväret, inte enbart behandla symtomet.

Kiropraktik
Extra Text

Kiropraktik och naprapati har samma grundtanke. Ryggens rörelse och funktion är avgörande för behandlingsresultatet. Patienten upplever behandlingen i stort sett identisk. Skillnaden mellan olika terapeuter kan upplevas större.

Extra Text

Klassisk massage används i syfte att normalisera spänningstillstånd i muskler. Med olika grepp ökas cirkulationen så att näringsämnen tillförs vävnaden och metaboliska biprodukter bortförs. Vävnaden stimuleras och funktionen förbättras.

Stötvåg
Extra Text

Vid stötvågsbehandling använder vi oss av tekniken rESWT. Från en kompressor genereras så kallad pneumatisk energi vilken överförs via en löpande kula till ett munstyke/applikator som genererar stötvågor ner i den skadade vävnaden. Stötvåg har särskilt god effekt vid ex hälsporre, tennisarmbåge och andra kroniska inflammationer.

Extra Text

Dry needling är en effektiv behandlingsmetod för att behandla muskulära problem och smärttillstånd med hjälp av nålar. Dry needling är EJ akupunktur. Vanliga behandlingsområden är muskelsmärta, huvudvärk, nackspärr, hälsporre, tennisarmbåge och benhinneinflammation etc.

Extra Text

Terapeutisk laser bygger på att laserns ljus är en enda våglängd. Denna speciella ljustyp ger läkande reaktioner i kroppens celler. Laserljuset ger bl.a. smärtlindring, minskad inflammation och förbättrad blodcirkultion. Behandlingseffekterna är särskilt goda vid besvär i muskelvävnad, svullnader, inflammationer och andra smärttillstånd.

Rehab
Extra Text

Beroende på ditt besvär, behov och motivationsnivå försöker vi guida dig i rehabövningar som hjälper dig i till förbättring/besvärsfrihet. Ibland är övningarna mycket enkla och ibland mer komplexa. Vårt mål är enkelhet och ett hållbart resultat.

Ilägg/fotbädd
Extra Text

Bra skor är viktigt och ibland avgörande för ett fullgott resultat, likaså skons inre stöd mot fotsulan. Vi tillverkar individuellt anpassade fotbäddar som ger rätt stöd och hjälper foten med sin stödjande och stötupptagande funktion.

Samtal
Extra Text

Ibland hamnar i vi en oönskad livssituation. Vi kör fast i våra tankar och har svårt för att förstå och se lösningar på problemen. Detta påverkar hur vi mår och upplever värk och smärta. Vår psykosyntesutbildade samtalsterapeut coachar dig till förändring.

Privacy Settings