Clinic Naprapat & Rehab - Naprapati och Massage
    Nya Stadens Torg 10
  • email: info@clinic.se
Clinic Team
På Clinic är vi ett team med naprapater och massageterapeuter som hjälper dig att återskapa och bibehålla kroppens rörelse och funktion. Vi har även ett etablerat kontaktnät av andra experter som vi anlitar när så behövs.
Förutom behandling ger vi dig även individuell rådgivning och handledning. Det gör behandlingen ännu mer effektiv och minimerar risken för framtida problem.

Clinic Naprapat & Rehab har funnits sedan 1993.
VD Svante Gustafsson, av Socialstyrelsen legitimerad Naprapat

Vad är naprapati?

Ordet naprapati är en kombination av tjeckiskans napravit=korrigera och grekiskans pathos=lidande, och innebär ”att korrigera orsaken till lidande”.

Naprapatin grundades av Oakley Smith för över hundra år sedan och har sina rötter både inom kiropraktiken och osteopatin.

Naprapati är ett behandlingssystem som med helt naturliga behandlingstekniker förbättrar rörelsefunktionen i dina leder och muskler. Försämrad rörelsekvalitet är ofta orsaken till värk- och smärtproblematik. Särskilt om symptomen förvärras vid vissa rörelser eller kroppsställningar. Centralt i naprapatin är synsättet att rörelseapparatens olika delar, muskler, leder, fascior och nerver, samverkar i en helhet.

Naprapatens uppgift blir därför att i undersökningen analysera avvikande funktion i leder och muskler och i behandlingen återställa dessa så att rörelser åter kan ske med god kvalitet. Därmed försvinner besvär som värk, smärta och stelhet.

När går man till naprapat?

Då du har värk, smärta eller stelhet som uppstått akut eller funnits en längre tid. Förändras besvären i vissa rörelser eller kroppsställningar? Då bör vi kunna hjälpa dig trots att besvären funnits i flera år. Rådfråga oss gärna genom att ringa eller maila. I tveksamma fall kontakta alltid en läkare.

Behöver Du träffa en av våra naprapater?
Ring oss nu för att boka tid!

Massage

Många har så trötta och spända muskler eller lever idag under sådan stress att de behöver vända sig till en massör.

Massage är en behandlingsform som använts i årtusenden. Med händerna kombineras strykningar med tryck och töjningar för att bearbeta framför allt hud och muskulatur. Genom både direkt och indirekt verkan påverkas kroppens blodcirkulation. Detta gör massagen både avslappnande och behandlande.

Syftet är att lindra ont och genom att skapa avslappnade muskler och rörliga leder.

Massagen har utvecklats både från öst och väst. Utifrån dessa inriktningar har det uppstått ett stort antal massageformer i hela världen. Den svenska gymnastikens fader Per Henrik Ling utvecklade den klassiska svenska massagen i början av 1800-talet. Den klassiska massagen används idag på Clinic.

Intresset för vad som sker i kroppen vid beröring intresserar allt fler forskare idag. Massage används inom idrott, friskvård på arbetsplatser eller i rent avslappnande och lugnande syfte.

Behöver Du massage?
Ring oss nu för att boka tid!